ریزوتو توپی

تعداد:‌ ۱۰ عدد | آماده سازي: ۲۰ دقيقه | استراحت: ۱ ساعت و ۴۰ دقيقه | پخت: ۳۵ دقيقه | سطح: متوسط​​​​​​​

ريزوتو: ۴۴۰ گرم
تخم مرغ (همزده شده): ۳ عدد
زرده تخم مرغ: ۱ عدد
پنير پارمزان (رنده شده): ۵۰ گرم
پياز (نگيني خرد شده): ۱ عدد
روغن زيتون: ۱ قاشق سوپ خوري
گوشت گوساله (چرخ کرده): ۱۲۵ گرم
رب گوجه فرنگي: ۲ قاشق سوپ خوري
سرکه سفيد: ۲ قاشق سوپ خوري
مرزه خشک (پودر شده): نصف قاشق چاي خوري
نمک و دانه فلفل سياه (کوبيده شده): به مقدار لازم
آرد گندم (الک شده): به مقدار لازم
پودر سوخاری آینز: به مقدار لازم
روغن مايع (مخصوص سرخ کردن): به مقدار لازم​​​​​​​

مواد لازم

روش تهیه

۱- ريزوتو را در قابلمه اي حاوي مقداري آب جوش بريزيد و ۲۰ دقيقه روي حرارت ملايم قرار دهيد تا نرم شود سپس آن را آبکش کرده و ۲۰ دقيقه کنار بگذاريد تا خنک شود.
۲- پس از اين مدت ريزوتو را همراه يک عدد تخم مرغ زرده تخم مرغ و پنير پارمزان در ظرفي بريزيد و با قاشق هم بزنيد تا مواد کاملاً به يکديگر بچسبند سپس روي ظرف را با سلفون بپوشانيد و کنار بگذاريد.
۳- پياز را در تابه اي حاوي روغن زيتون داغ، روي حرارت ملايم تف دهيد تا نرم و شفاف شود سپس گوشت را به آن بيافزاييد و تفت دهيد تا آب گوشت کاملاً کشيده شود (در حين تفت دادن، گوشت را با قاشق چوبي از هم باز کنيد).
۴- رب گوجه فرنگي را در تابه اي ديگر حاوي روغن مايع تفت دهيد تا خوش رنگ شود سپس آن را همراه سرکه، مرزه، مقداري نمک و فلفل سياه به تابه حاوي گوشت بيافزاييد و تفت دهيد.
۵- کف دست تان را با مقداري آب، مرطوب کنيد و مايه آماده شده را به ۱۰ قسمت مساوي تقسيم کنيد و هر يک را به شکل توپ فرم دهيد. از مخلوط گوشت داخل هر يک از توپي ها قرار دهيد.
۶- توپي ها را ابتدا در ظرفي حاوي آرد سپس در بقيه تخم مرغ و در آخر، در ظرفي حوي پودر سوخاری آینز بغلتانيد. پس از آن، توپي ها را ۶۰ دقيقه در يخچال قرار دهيد تا خودشان را بگيرند.
۷- توپي ها را در قابلمه اي کوچک حاوي روغن دغغ فراوان سرخ کنيد (روغن جوش) سپس آن ها را به وسيله کفگير سوراخ دار از قابلمه خارج کرده و روي حوله کاغذي قرار دهيد تا روغن اضافي آن ها گرفته شود. توپي ها را در ظرف مورد نظر بچينيد و سرو کنيد​​​​​​​

​​منبع:‌ ماهنامه ساناز سانيا